Historien om cystan (del 1)

Ja, den historien. Har fått för mig att jag kanske kommer att glömma massa saker i efterhand, och det kan vara bra att ha något att gå tillbaka till och komma ihåg vad som verkligen hände, och när. Nu kör vi!
Egentligen började det väl ett tag innan vi åkte till Miami, alltså nån gång i mars 2014. Jag kände en liten knöl på höger kind, på käkbenet liksom. Inte speciellt stor, den gick inte att "flytta" på, den syntes inte och den gjorde inte ont, om jag inte tryckte jättemycket på den. Alltså tänkte jag inte mer på det. Vi skulle ju snart resa, och jag hade ju en tandläkartid bara några dagar efter att vi kom hem från Miami.
 
Vi åkte till Miami. Vilken resa!
Kommer inte ihåg när, men någon dag där mitt på hållet fick jag jätteont i käken. Kunde inte riktigt tugga. Fick panik. Tänkte att det kommer förstöra resten av resan. KUL LIV. Men det gick över efter två dagar. Bra!!
 
Vi kom hem, och tandläkartiden kom. Jag berättade för henne om knölen, och att jag hade haft rejält ont i två dagar. Men jag fick liksom ingen respons. Det var bestämt att jag skulle ta bort båda mina visdomständer eftersom de inte växte som dem skulle. Hon sa att det berodde på det. Jag fick henne att skriva in i journalen att höger tand skulle tas bort först, eftersom det var problem med den, och inga problem alls med vänster. Det här är alltså i början av april. Vi bokar in två nya tider för att operera bort visdomständerna. En tid i juni och en tid i augusti.
 
Knölen var kvar, men jag fick inte ont igen. Och jag försökte att inte tänka på det så mycket. Tandläkaren sa ju att det inte var något fara. Egentligen så litade jag inte riktigt på den tandläkaren, tyckte hon var lite... Konstig och nonchalant. Men hon hade ju faktiskt genomgått en utbildning till tandläkare, så helt bakom kunde hon ju inte vara...
I alla fall. Juni kom, och vi tvekade om vi skulle åka på Summerburst eller inte. Min tandläkartid var dagen innan. Jag avbokade den, och sen bestämde vi oss att vi inte skulle åka ändå. Jag fick ingen ny tid, eftersom jag redan hade en bokad i augusti efter alla semestrar.
I augusti kom ett brev, dom var tvungen att boka om min tid till september eftersom det inte fanns några tandläkare.
 
Det blev september. Tid att operera bort den första visdomstanden. På höger sida.
Jag är inte tandläkarrädd för fem öre. Men jag tycker inte att det är kul. Så jag hade blivit rekommenderad att ta lugnande innan, att operera bort en tand är lite pyssligt ibland, eftersom tanden fortfarande var helt täck under tandköttet liksom.
Sagt och gjort, jag fick lugnande. Jag minns det fortfarande, haha, men det är en annan historia.
När hon sedan skulle börja med tanden sa hon: Nä, det ser väldigt svullet ut på höger sida. Jag vill inte ta bort den tanden nu, för jag vet inte hur det ser ut under. Jag skickar en remiss till Käkkirurgen i Sundsvall. Så den gången tog hon istället bort vänster tand, och skickade en remiss till Sundsvall för utredning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0