Historien om cystan (del 4)

Ja, nu följde ju några kassa dagar, Det kändes så värdelöst.
Det skulle iväg en remiss till, till Huddinge kanske? Kommer inte ihåg. I alla fall väntade jag på att höra från Sundsvall igen.
Och jo, till slut så. Det tar tydligen evigheter att svara på remisser...
Sundsvall, Huddinge och Uppsala hade pratat ihop sig. DE HADE BESTÄMT SIG FÖR ATT OPERERA BORT DEN! Haleluja! Det skulle bli op i Sundsvall. Man trodde att cystan var i sin kapsel, så det skulle gå relativt lätt att få bort hela. Men det är ju ändå en omfattande operation. Käken är väldigt skör, och det kan hända att det går av. Om den går av måste det transplanteras ben. Antingen från höften, vaden eller bröstbenet (aj?!). Och blir det så blir det troligen omgående operation till Uppsala eller Umeå. De båda kommer att ha information om din optid och stå "stand by" (ojdå... Vad allvarligt det kändes).
Käken måste fixeras efter operationen. Om käken håller blir det med gummiband, för att avlasta käken och då kommer du kunna röra käkarna litegrann. Om käken går av bir det ståltråd, och helt stumt. Så du måste få tandställning. Gärna någon vecka innan det är op. Det fixar tandregleringen i Övik som kommer kontakta dig. Det är flytande kost som gäller i några månader framåt efter operation.
Operationen görs under narkos, och vi tror att vi kommer kunna göra operationen inifrån munnen, men det är inte helt säkert.
 
Okej. Det här var inte bara. Men fasen! Dom skulle ta bort skiten! Allt på en gång! Jag kanske skunne kunna leva normalt till sommaren!
Jag var helt borta hela den dagen. Log och grät om vartannat. Lite för att jag vart nervös, lite för att jag var lättad. Nervös över at sövas. Nervös över mitt livs första op. Nervös över att kräkas efter op med fixerade käkar... Det var nog värst, haha! Jag hatar hatar hatar att spy, och vill inte föreställa mig hur det känns med fixerade käkar och sår i munnen.
Men samtidigt. Skit samma, bara det här blir gjort!
 
Så ringde tandregleringen.
Ja du har ju fått tid för op den 25/2.Eeh, jahaja, det var mer än jag visste! Denna fantastiska kommunikation åter igen. Men jag brydde mig inte.
Fick fem tider på två veckor för att fixa ställningen. Först sattes gummiband mellan tänderna för att det skulle bli glesare. En vecka efter det sattes nå band runt de innersta tänderna. Band och band. Hårda och kantiga metallringar skulle jag vilja kalla det.
Tre dagar efter det hade jag tre tider på en dag. En tid för att montera fästen i överkäken, en i nederkäken och en för att sätta in själva ställningen. Ojoj vilken dag. Det gick väl rätt bra. Men de var vääääldigt rädda för den där käken. Tror typ att den går av om man petar på den. Det kanske den gör, vad vet jag?
I alla fall. Efter att några fästen var flyttade hit och dit var det klart.
Fy fan. Fy fan vad jag lider med alla barn som måste ha tandställning. Nu är det 5 dagar sen jag fick den och kan inte äta normalt än. Är så ömt när man biter ihop, man tappar kraften i käkarna. Och skavsåren. Jag har inte fått jättemycket, men det känns. Och jag ser ju ganska tokig ut. Och det går inte skitbra att prata alla gånger, haha. Det är ju lite jobbigt för att vara jag.
 
Men skit samma! Det är på gång!
Jag hade en tid i Sundsvall för information inför op, en sista koll och narkosbedömning. Nära nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0