Historien om cystan (del 5)

Ja, då var det dags för Sundsvall då. Pre-op bedömning typ.
Hade tid på käkkirurgen kl. 13, och inskrivningsenheten kl. 14, för att göra allt samma dag.
Vi väntade. Och väntade. Och väntade. Typ 13.20 kommer sköterskan och säger att dom har beslutat att jag ska göra en röntgen till först. Okej, vi traskar väl iväg då... Det är en bit mellan röntgen och käkkirurgen.
När jag kom till röntgen hade dom inte fått remissen... Hallå, vi hade ju stannat på apoteket på vägen så det hade väl tagit typ 20 min. Aja. Till slut så. Röntgen gick ju fort. Det kom nån okänd gubbe och tittade på testbilden. Sen tog dom riktiga bilden, och så promenad tillbaka till käk.
Väl tillbaka där fick jag veta att dom hade fått lov att ta något akut emellan. Jahapp. Vi väntar väl då. Nämen titta! Där är den okända gubben från röntgen! Undra vad han gör här... Typ 14.30 var det min tur.
Lars sa att han hade goda nyheter. Det har varit en relativt kraftig bentillväxt i käken.
Okej. Det lät ju bra. Men... Jag blev inte jätteglad. Så kom resten:
Nu är vi osäkra på om vi ska operera nu eller inte. Vi hade aldrig väntat oss så här mycket benåterväxt på så kort tid. Det är bra om det finns så mycket ben som möjligt, eftersom risken för att käken går av under operation blir mindre. Så vi kanske ska fortsätta spola och kontrollera igen om 3 månader och se om det är ännu mer tillbakaväxt.
DÖ kände jag. Fan. Ja, det är klart att jag förstår att det är bra med så mycket ben som möjligt. Men... Jag är less NU.
Allt var mycket osäkert. Det var tänkt att två käkkirurger i Sundsvall skulle operera. Så dom skulle prata ihop sig med Uppsala. Väga för och nackdelar. Men ben = bra. Med tid = mer tid för cystan att växa in i mjukvävnaden, och det är inte bra.
Vi gick iväg och kollade på röntgenbilderna tillsammans med en expert av nåt slag, det var den okända gubben! Ibland inbillar jag mig att jag får vissa förmåner där nere för att jag är sjuksköterska, haha! Har även fått välja vilket lugnande jag vill ha, och om jag behöver antibiotika eller inte haha! Aja, det hör inte hit.
Han visade i alla fall, och jo. Det var skillnad. Det fanns mer ben. Nervkanalen var nästan hel skyddad, och där det inte alls fanns ben förut kunde man med lite fantasi och god vilja möjligtvis ana att det var på gång.
 
Röntgenmannen sa avvakta.
Lars säger inte nånting egentligen.
Jag säger op. Helst igår. Fast jag förstår att det inte är det logiska valet egentligen.
 
Lars, en till från Sundsvall och nån/några från Uppsala ska prata ihop sig om hur det ska bli nu.
 
Idag är det lördag. På måndag får jag besked. I så fall blir det inskrivning tisdag och op onsdag.
Men jag tror att det blir avvakta. Jag är nästa säker på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0